تغيير سيستمي و خودکار تلفن همراه کاربران قديمي در سامانه نوين اصناف
شرح مساله:
همانگونه که کاربران سامانه نوين اصناف و بويژه کاربران محترم ادارات صمت، اتاقهاي اصناف و اتحاديههاي صنفي مطلع هستند، تعداد زيادي از کاربران در سامانه قديم فاقد شماره همراه صحيح بودند و يا شماره همراه خود را تغيير دادهاند.
تا پيش از اين کاربران بعضا با مراجعات حضوري درخواست تغيير شماره تلفن همراه داشتند و يا تيکتهاي زيادي در اين خصوص ارسال نمودند.
مسالهاي که زمانبر بود و تنها دستاورد آن، اتلاف وقت تيم فني و پشتيبان سامانه نوين اصناف و نيز کاربران و رابطان سازمانهاي صنفي بود.
ديگر نيازي به مراجعات حضوري و پيگيري براي تغيير شماره همراه کاربران قديمي نيست!
راهکار و دستاورد:
1- سرويس شاهکار در بخش لاگين با نرخ استعلام مطلوبي پيادهسازي شد. در اينجا از زحمات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در همراهي و همکاري بسيار سپاسگزاريم.
2- کاربراني که قبلا پروانه کسب داشتند و براي تمديد، تغيير رسته و تغيير نشاني به سامانه نوين اصناف مراجعه ميکنند، با وارد نمودن شماره تلفن همراهي که حتما بايد به نام آنها باشد و کدملي و همچنين کد امنيتي، اقدام به ورود به سامانه ميکنند.
3- سامانه نوين اصناف به صورت برخط اقدام به بررسي کدملي کاربر ميکند که وي حتما داراي يک پروانه صنفي باشد. چنانچه فرد شناسايي احراز شد، شماره همراه وي به همراه شماره ملي براي سرويس شاهکار ارسال ميشود.
4- در صورت مطابقت اطلاعات و وارد نمودن کد تاييد پيامک شده، کاربر به راحتي وارد سامانه نوين اصناف ميشود.
5- کاربران جديدي که از طريق درگاه ملي مجوزها وارد فرايند اخذ مجوز ميشوند به اين مشکل برنميخورند. چرا که در پنجره ملي خدمات هوشمند، استعلام شاهکار گرفته شده و تلفن همراه آنها براي سامانه نوين اصناف ارسال ميشود.
اين راهکار که از نظر فني ريسک و بار قابل توجهي را در بخش لاگين (صفحه ورود) به سامانه وارد ميکرد، بحمدلله به نحو مطلوبي پيادهسازي شد تا بار اجرايي وارد شده به سازمانهاي صنفي برداشته شده و اتحاديهها بتوانند تمام تمرکز خود را بر روي بررسي درخواستها و نظارت بر واحدهاي صنفي معطوف نمايند. فرايندهاي پيگيري و پيادهسازي فني مطلوب اين راهکار و تستهاي صورت گرفته براي کاربران مختلف، بيش از يک و نيم ماه به طول انجاميد.