کد مطلب : 70059 تاریخ مطلب : 1400/02/04

ضربه بزرگ صنوف از مسافرت‌هاي نوروزي

موج چهارم شيوع بيماري کرونا؛ تعطيلي آرايشگران و نابودي معيشت در زير منگنه کرونا

نسرين حسني رئيس اتحاديه آرايشگران زنانه شهرستان ري با بيان اينکه آرايشگران خسارت‌هاي زيادي از تعطيلي‌هاي مکرر از بهمن‌ماه 1398 تابه‌حال ديده‌اند گفت: از شروع کرونا تا دي‌ماه سال 1399 آرايشگران تعطيل بودند و از حدود يکي دو ماه پيش کار را آغاز کرده بوديم که اکنون نيز دولت به خاطر عدم کنترل سفرها دوباره اعلان تعطيلي کرد.

وي بيان کرد: آرايشگران زنانه بانوان کارآفرين و نان‌آور خانواده هستند و هزينه‌هاي سنگين اجاره‌بها، ترک نيروهايشان و فعاليت‌هاي زيرزميني به خاطر امرارمعاش اين قشر زحمتکش را کاملاً ورشکسته کرده است.

رئيس اتحاديه آرايشگران زنانه شهرستان ري با اشاره به اينکه از ابتداي شيوع کرونا اين صنف سختي‌هاي زيادي متحمل شده‌اند، ادامه داد: آيا هيچ سازماني از حق خود يک ريال گذشت؟ ماليات را بر درآمد مي‌گيرند، آيا ما درآمدي داريم که ماليات بدهيم؟ قول وام‌هاي کم‌بهره چه شد؟ حمايت‌هاي دولت همه در حد حرف ماند. قول وام‌هاي 12 درصد و 16 درصد با شرايط سخت و ضامنين کسر از حقوق بالا به کجا انجاميد؟

حسني تصريح کرد: به گفته مسئولان وزارت بهداشت، ميزان مشارکت اصناف در شيوع کرونا 10 درصد است و 90 درصد ديگر را بايد در جاي ديگر پيگير شد ولي صنف آرايشگران را به‌عنوان تابلوي اعلان خطر بلند مي‌کنند و هزينه اين تعطيلي‌ها و خسارت‌ها به عهده خودمان است و کسي به فکر اين صنف نيست.

وي با بيان اينکه صنف آرايشگران باعث ايجاد وضعيت موجود نيستند، گفت: تعطيلي نه تنها باعث خروج کشور از اين وضع موجود نمي‌شود بلکه با حضور فعالان اين حرفه در سالن‌هاي زيرزميني و خارج از کنترل اتحاديه، کار را سخت‌تر کرده و کسي قادر به کنترل آن‌ها ازهرجهت نخواهد بود.

رئيس اتحاديه آرايشگران زنانه شهرستان ري با اشاره به اينکه اکنون در فصل اظهارنامه مالياتي و تعيين ماليات هستيم، افزود: صنف ما شرايط خوبي ندارند. با چک‌هاي برگشتي و بدهکاري‌هاي بانکي اعضا آيا اين درخواست نابجايي است که به دليل شرايط رکود اقتصادي، ماليات را ببخشند يا توافق کنند.

حسني تأکيد کرد: درد دل‌هاي بانوان کارآفرين و زحمتکش را بشنويد، اين قشر با تمکين از ستاد کرونا بيشترين آسيب را ديده‌اند، انتظار کمک از دولت و مسئولان براي اعطاي وام‌هاي کم‌بهره و تنفس بالا و فعاليت براي امرارمعاش در قالب لحاظ کردن دستورالعمل‌ها را داريم چراکه ديگر قادر به تعطيلي بيش از اين نيستيم.

وي ادامه داد: اگر قصد عبور از وضعيت موجود را داريم بايد مسئولان مربوطه وظايف خود را به‌خوبي انجام دهند که هم باعث ضرر به اصناف و هم باعث از دست دادن عزيزان خود نباشيم.

رئيس اتحاديه آرايشگران زنانه شهرستان ري در پايان خاطرنشان کرد: صنف ما براي اجراي هر نوع پروتکل بهداشتي اعلام آمادگي مي‌کند اما باتوجه به شرايط اقتصادي که حاکم است و درصورتي‌که بانک‌ها، سازمان امور مالياتي و ساير ادارات فعاليت مي‌کنند، تعطيلي واحدهاي صنفي به‌هيچ‌عنوان امکان‌پذير نيست.
نیمتا روزنامه های صبح کشور